02. 07. 2008

2. červenec 2008

České divadlo se předvede světu, nadepisuje svůj článek Jana Machalická v Lidových novinách. Poprvé od roku 1990 se podařilo zorganizovat přehlídku nejlepších inscenací uplynulé sezony pro zahraniční hosty. Uskuteční se v září a pořádá ji Institut umění - Divadelní ústav a festival Divadlo v Plzni. Je rozdělena na dvě části - první se uskuteční od 7. do 9. září, druhou bude tvořit český program plzeňského festivalu Divadlo. Celkem nabídne zahraničním dramaturgům a ředitelům 18 představení tlumočených do angličtiny. Hosté dostanou materiály o českém divadle a texty nejúspěšnějších her v angličtině.

Petr Fischer v Hospodářských novinách píše o nejnovější výstavě držitelky Ceny Jindřicha Chalupeckého Evy Koťátkové. Její výstavu Cesta do školy nabízí pražská Galerie Václava Špály. Na první pohled je - podle Fischera - expozice obyčejným záznamem jednoho sociálního experimentu. Opakování cesty do školy po dlouhých letech mělo přinést nový pohled, nové souvislosti a zkušenosti. Autorka mluví o dekonstrukci těla, ale dochází především k rozkládání a skládání její vlastní identity.

Na jinou výstavu upozorňuje na kulturní straně Práva Kateřina Farná. Dnes začíná v rámci doprovodného programu divadelních Shakespearovských slavností v Praze pátý ročník Maximální fotografie. Expozice českého fotografa Václava Chocholy pod širým nebem nazvaná Noční chodec potrvá v Rajské zahradě a zahradě Na Valech Pražského hradu do 28. září.

A ještě o jedné výstavě se dnes dočteme - na kulturní straně Lidových novin hodnotí Martina Faltýnová monografickou výstavu rakouského malíře, performera a fotografa Gottfrieda Helnweina v Galerii Rudolfinum. Výstava Angels Sleeping nabízí průřez jeho malířskou tvorbou. Faltýnová uvádí, že umělcův nezaměnitelný styl je působivý a univerzální, snaží se o sdělení, které však nikdy není dopovězeno. Někoho možná Helnweinovy fotograficky dokonalé obrazy iritují, nikoho ale nenechávají klidným, píše kritička a uděluje výstavě 4 z 5 hvězdiček.

V Mladé frontě Dnes recenzuje Josef Mlejnek uvedení hry Roberta Musila Snílci v režii Dušana Pařízka v Divadle Komedie. Inscenaci hodnotí 80 % a konstatuje, že je potěšitelné, že Pařízek, který byl zpočátku podezříván, že k nám importuje německé vzory, si v Divadle Komedie postupně tříbí svůj "český" rukopis. Při dalších realizacích ale bude nejspíš třeba ještě více rozbít krunýř určitých inscenačních stereotypů, jinak hrozí nebezpečí opakování, čteme na kulturní straně Mladé fronty Dnes.

Divadelní recenzi nabízí také Právo. Radmila Hrdinová se zaměřila na inscenaci libereckého Divadla F. X. Šaldy - Věc Makropulos Karla Čapka v režii Víta Vencla. Režisér pojal hru jako psychologické, ibsenovsko - strindbergovské drama, čímž proniká blíž k Čapkovi. Přestože ke konci inscenace ztrácí na dynamice, daří se jí klást shodně s Čapkem naléhavé otázky po smyslu života.

Kytarista David Dorůžka vydal druhé autorské album Silently Dawning. Na desce zhudebnil verše básníků Emily Dickinsonové a Jiřího Ortena. Jak uvádí Daniel Konrád v Hospodářských novinách, Dorůžkova hra vyniká nejen technickou dokonalostí, ale také intimitou a naléhavou sdělností. Verše dovede s křehkostí transportovat do odpovídajících melodií a tvarů. Deska představuje podle kritika ideální příležitost, jak se seznámit se zcela výjimečným hudebním talentem.

autor: Lucie Nálevková
Spustit audio